Podróż z Polski do Chorwacji.
Samolot. Chorwackie porty lotnicze obsługujące loty zagraniczne są w Zagrzebiu, Splicie, Dubrowniku, Puli, Rijece, Zadarze i Osijeku, lądują na nich jednak najczęściej samoloty czarterowe lub odbywające loty w ramach chorwackiej komunikacji krajowej. Loty liniowe z Polski do Chorwacji (Zagrzebia) prowadzi LOT (aktualny rozkład lotów, rezerwacja i zakup biletów: www.lot.pl; Cali Centre: całodobowa rezerwacja i sprzedaż telefoniczna biletów, tel.0801/300952, 300953, abonenci sieci komórkowej tel.22/9572, 9573).
Według rozkładu, od 28 marca do 30 października samoloty z Warszawy do Zagrzebia latają we wtorki, czwartki, piątki, soboty i niedziele. Dalej – do Dubrownika, Puli, Splitu i Zadaru — można dolecieć samolotami Croatia Airlines (informacje: www.croatiaairlines.com).
Chcąc dostać się do Zagrzebia, mieszkańcy południowej Polski mogą rozważyć przelot z Pragi (Czech Airlines, informacje: www.csa.cz), a osoby mieszkające w zachodniej części kraju — z Berlina (Lufthansa, informacje: www.lufthansa.de).
Na początku października bilet powrotny z Warszawy do Zagrzebia (LOT), rezerwowany co najmniej 14 dni przed planowanym wylotem, kosztował 688 zł.
Pociągiem. Od lat najpopularniejsze trasy kolejowe z Polski do Chorwacji wiodą przez Budapeszt i Wiedeń. Niestety, żadne z polskich miast nie ma bezpośredniego połączenia z Zagrzebiem czy Rijeką. Korzystając z rozkładów jazdy (dostępnych m.in. na stronie www.pkp.pl), można zaplanować podróż do Chorwacji w różnych wariantach.
Zdecydowanie najlepszą trasą z Warszawy do Zagrzebia jest przejazd przez Budapeszt (tylko jedna przesiadka). Podróż trwa 19 godz. 20 minut. Wyjazd z Warszawy Centralnej o 20.50 pociągiem nr P337 do Budapesztu, przez Zawiercie (22.52), Katowice (23.30), Bielsko-Białą (0.44), Żywiec (1.21), następnie przez Słowację i Węgry do Budapesztu (stacja Budapest-Kelenfóld o 9.38). O 10.31 ze stacji Budapest-Kelenfold rusza pociąg P5609 do Zagrzebia. W Chorwacji przejeżdża on m.in. przez Koprzywnicę i dociera do głównej stacji w Zagrzebiu o 16.11.
Inna opcja to podróż przez Wiedeń pociągami Eurocity i Intercity. Trwa tylko 15 godz., ale jest dosyć droga.
O 7.30 z dworca Warszawa Centralna rusza pociąg EC131, m.in. przez Katowice (9.57), Ostrawę (11.44) i Breclav do Wiednia (na stacji Wien Sudbf Ost jest o 15.00). O 15.57 z odległego o 10 min drogi Sudbanhof Sud rusza pociąg IC159, jadący m.in. przez Maribor do Zagrzebia (na głównym dworcu w stolicy Chorwacji jest o 22.30). W październiku cena biletu powrotnego, ważnego przez miesiąc, dla jednej osoby (oferta Chorwacja Specjal) z Warszawy przez Wiedeń do Zagrzebia wynosiła 683 zł plus miejscówki (52 zł w obie strony). Można było dodatkowo wykupić kuszetkę lub miejsce sypialne.
W Zagrzebiu można się przesiąść do miejscowego pociągu lub autobusu (rozkład jazdy chorwackich pociągów: www.hznet.hr, rozkład autobusów z Zagrzebia: www.akz.hr).
Autokar. Kilku przewoźników oferuje kursy do Chorwacji. Krakowskie biuro Jordan (ul. Gęsia 8, Kraków, tel.12/ 4224033, office@jordan.pl, www.jordan.pl; Centrum Przewozów Autobusowych tel.12/4293628, fax 4293626, cpm@jordan.pl) utrzymuje połączenia z Warszawy do Puli przez Łódź, Katowice, Kraków, Chyżne, Słowację, Austrię i Słowenię, a w Chorwacji przez Zagrzeb, Opatiję, Poreć i Rovinj. W sezonie (18 VI-5 IX) autobusy ruszały z Warszawy w piątki o 6.00 (z Łodzi 8.20, z Katowic 11.00, z Krakowa 12.30, z przejścia granicznego w Chyżnem 14.00). Do Zagrzebia docierały w sobotę o 2.30, do Opatiji o 5.50, do Poreća o 7.20, do Rowinja o 8.05, a do Puli o 8.40. Ceny biletów w jedną stronę do Puli, Poreća i Rovinja: od 269 zł (z Krakowa) do 338 zł (z Warszawy), w obie strony odpowiednio 430 i 541 zł.
Firma Glob Tourist z Kołobrzegu (ul. Wojska Polskiego 28a, tel.94/ 3545419 fax 3542677, www.globtourist.com) obsługuje kursy ze Słupska do Zadaru/Sukosanu/Szybeniku/Splitu (od początku V do poł. X; w sezonie 4-5 razy w miesiącu, zwykle w czw. lub pt.). W Polsce autobusy (w przypadku mniejszej frekwencji mikrobusy) przejeżdżają przez Koszalin, Bydgoszcz, Toruń, Płock, Warszawę, Częstochowę i Katowice. Organizowane są też wyjazdy z Gdyni, Gdańska, Kołobrzegu, Krakowa, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy, Włocławka i Wrocławia. Cena w jedną stronę wynosi: od 240 zł (z płd. Polski) do 400 zł (z płn. Polski), w obie strony odpowiednio 340 i 550 zł.
POLBUS-PKS z siedzibą we Wrocławiu (ul. Kościuszki 135, tel.71/ 3467533, 3467534, fax 3677660, www. polbus.pl) oferuje przejazdy z Gorzowa Wielkopolskiego do Szybeniku.
W sezonie autobusy wyjeżdżają z Polski we wtorki i piątki o 7.00. Przejeżdżają m.in. przez Zieloną Górę, Legnicę, Wrocław i Kłodzko, by ok. 2.00 w nocy dotrzeć do Zagrzebia, o 6.00 do Zadaru, a o 8.30 do Szybeniku. Bilety w jedną stronę kosztują: od 200 zł (z Wrocławia) do 240 zł (z Gorzowa Wlkp.), w obie strony odpowiednio 280 i 340 zł (z Gorzowa Wlkp.).
Można też skorzystać z połączeń z krajów ościennych, jak Niemcy (z wielu miast) czy Czechy (m.in. Brno-Zagrzeb). Cenne informacje na stronie www.akz.hr.
Samochód. Samochód daje niezależność, jest też tańszy, jeśli koszty rozkładają się na pasażerów. Od 1 maja 2004 r. podróżując samochodem m.in. po Austrii, Chorwacji, Czechach, Niemczech, Słowacji, Słowenii czy Węgrzech, nie trzeba już mieć Zielonej Karty, wystarczy dowód zawarcia OC (krajowy). Zieloną Kartę trzeba jednak zabrać, planując podróż przez Serbię i Czarnogórę oraz Bośnię i Hercegowinę.
Trasę można przebyć na wiele sposobów. Pierwsza opcja to podróż przez Słowację i Węgry: z Chyżnego przez Rużomberok, Bańską Bystrzycę, Zvolen, Budapeszt, Szekeszfehervar i Nagykanizsę do granicy chorwackiej w Gorićanie (520 km, czas przejazdu ok. 9—10 godz.). Drugi wariant — przez Czechy, Austrię i Słowenię: z Cieszyna przez Ołomuniec, Brno, Wiedeń, Graz i Maribor do przejścia słoweńsko-chorwackiego w Gruśkovje (650 km, 8-9 godz.). Niektórzy udają się przez Klagenfurt, Lublanę i Koper na Istrię (830 km, 11-12 godz.). Istnieją też możliwości tranzytu przez Bośnię i Hercegowinę z dwiema atrakcyjnymi trasami do Dalmacji. Główna droga tranzytowa wiedzie przez Banja Lukę i Mostar. Na drugiej z nich, przez Osijek i Sarajewo, ostatnie 15 km przed granicą od strony Bośni i Hercegowiny (na drodze Sarajewo-Nikśić) jest jednak w zasadzie nieprzejezdne. Odcinek ten wiedzie zboczami górskimi, a nawierzchnia wąskiej drogi jest wyjątkowo niskiej jakości (od dłuższego czasu trwa jej remont).
Jeśli wziąć pod uwagę opłaty drogowe i inne wydatki (posiłki w restauracjach przy drodze itp.), najbardziej opłacalny jest przejazd przez Słowację i Węgry. Najmniej męczy trasa przez Czechy i Austrię.
Stacje benzynowe są gęsto rozmieszczone przy głównych trasach w Chorwacji i wszystkich krajach tranzytowych. Wyjątek stanowią Serbia i Czarnogóra oraz Bośnia i Hercegowina — w tych krajach nie należy zwlekać do ostatniej chwili z napełnieniem baku. Nie ma problemów z tankowaniem benzyny i oleju napędowego, natomiast gaz (LPG) w większości wspomnianych krajów jest rzadziej dostępny niż u nas.